Imbasan


N3 kali ini agak pjg sbb hari nih ingin ku imbas kembali sejarah pekerjaan ku dari aku grad hinggalah ke hari ini. Aku sebenarnye dulu ngaji Diploma in Banking kt ITM Segamat dr thn 1991-94. Kendian aku sambung belajar amik BBA (Finance) dr thn 1995-97. Masa aku abis belajar tu kan recession. So nk dpt keje mmg susah. Byk surat permohonan aku hntr p byk company, tp xdak reply. Ada lak kompeni yg set interview, tp 1 wk before interview kata nk postpone to unknown date. Pas tu trus senyap.

Mgkn Allah dh tetapkan rezeki aku ada kt kg aku kt Pontian. Tiba2 tangan ku terdial no tepon kilang nih. Dan Alhamdulillah, mmg ada vacancy. HR Manager tu suruh aku dtg interview keesokan harinye dan lps seminggu aku ditawarkan kerja di situ. 16/10/97 tarikh yg x dpt ku lupakan di mana aku memula kan kerjaya aku sbg Personnel Administration Officer di Shimano Components (M) Sdn Bhd. Kilang nih dia manufactured bicycle components and fishing reel and 100% owned by Japanese.



Banyak pengalaman manis dan pahit di kilang ini. Di kilang ini aku byk belajar perkara baru. Erti kerja sebnrnye, persahabatan, politik kerja dan mcm2 lg. Aku punyai best fren yg sehingga ini masih keep in touch. Wong, Chong, Siti, Yee Lin, my boss Mr Chan & Mr Tan, my MD, Mr Chia & ramai lg. Tp jodoh aku ngan kilang nih x lama. Lps aku nikah je aku, aku berpindah ke JB. Aku terpaksa ulang alik ke Pontian setiap ari. Mula2 ok, lama2 bdn aku x thn dan ketika itu aku rasa masa bersama D terlalu terhad. Mana x nye, kul 6.30 pg aku dh terpacak tepi jln tunggu van pick up aku. Kul 7 ptg plg awal aku smpi umah. Pas tu msk, kemas umah sket2 dh pnt, trus zzzzzzzzzzzz. Setiap ari cam tu. Jd aku terpaksa carik keje yg berdktan umah aku. Tp aku mmg syg sgt kompeni nih. Masih ku ingat Mr Chia nk treat aku farewell dinner.

U nk makan kt mane?

Kalau u nk makan kt 5 stars hotel, kite pergi berdua saje.

Kalau u nk bwk beberapa org, kita mkn kt 3 stars.

Kalau u nk bwk 1 HR Dept, kita mkn kt tmpt 1 star je la...

(Bule gitu?.....)

Sampai last day keje, Mr Chia asyik ckp kt aku kalu aku x comfortable ngan kompeni baru, suruh contact dia balik. TQ Mr. Chia. Will remember ur kindness forever.

Kemudian aku bekerja dgn Solectron Technology (M) Sdn Bhd di Senai Johor sebagai Recruitment Executive. Company ni US based. Dr Japanese based ke US based membuatkan aku mengalami cultural shock. Mane x nye, dr kompeni yg penuh berdisiplin dr semua segi ke sebuah kompeni yg begitu flexible. Dr beruniform kepada kompeni yg tidak begitu menitikberatkan etika berpakaian. Aku boleh pakai jeans/t-shirt kalu aku mau. Waktu rehat yg begitu flexible (kire cam suke ati ko le nak rehat bile). Kuar masuk kilang pun setkt tulis nama kt record book kt post guard. Tp lama2 seronok lak. hihihi...Aku dpt colleague baru. Kak Hawa, Yiu Fei, Ida, Inn, Dilla, Elaiza, bos En Fendy dan ramai lg.


Tahun ke 3 aku kt sini, bisnes kilang nih x begitu baik dan terpaksa tutup operasi bg kilang di Johor. Kami diberi pilihan samada relocate to Penang atau VSS. Hampir semua staff memilih VSS. Sekali lg aku terpaksa ber hye hye bye bye ngan kwn2. Masing2 terpaksa membawa haluan sendiri. Selps VSS, aku terpaksa menganggur selama 1 1/2 bulan seblm bekerja di tmpt yg aku kerja skrg.
Kite smbg la next N3...

6 org dah komen da..:

Ajzie said...

Uda.. where're you? lama x hapdate.. naper? Busy sakan ker di tempat baru weiiiii?

en_me said...

kompeni flexible yg lingkup - wakaka.. ooops sori..
btw, me dulularr antara engineer yg pioneer kat shimano pekan nenas tewww.. awal 1990an.. ehehe, salammmz nice blog

Nisa Yachiru said...

bestnye dapat keje kat shimano pontian. i really3x want to work there as engineer. tapi xtau la dpt tak sbb i freshie je.hmm..

Unknown said...

salam..
awak pernah kenal x encik ali bin talib keje kat kilang nie??
x silap dia engineer kat sini..
dia pakcik saya..

Wak Lat said...

aiyahh, 8 years after my last comment masih senyap tuan umh nih erk., huhu2

Aku bukan siapa2 said...

Lol uda awk hdop lagi ke da bertahun berlalu😂😂😂